مدیریت امور پردیس های استان کرمان پردیس خواجه نصیر الدین طوسی کرمان

سید محمد سلجوقی

 

 

  • فعالیّت­های تربیتی – اجتماعی و فوق برنامه

 

قابل توجه اساتید و دانشجویان :معرفی کتاب جدید فعالیت های تربیتی - اجتماعی


فعالیّت­های تربیتی ـ اجتماعی و فوق برنامه
مؤلف: سیّدمحمّد سلجوقی عضو هیأت علمی دانشگاه فرهنگیان (پردیس خواجه نصیرالدین طوسی کرمان)
ویراستار: دکتر حمیدرضا خوارزمی
چاپ اول: زمستان 1392
چاپخانه وصحافی: فرهنگ
قیمت: 9600 تومان
شمارگان: 3000 نسخه
شابک: 5-051-285-600-978
حق چاپ و تکثیر محفوظ و هرنوع تکثیر و چاپ ممنوع و پیگرد قانونی دارد.
کرمان: خیابان شریعتی، طبقه فوقانی کتابفروشی فرهنگ تلفن: 2224608- 0341   دورنگار 2224231ـ 0341
مراکز پخش: دانش­نگار 66400220 ـ 021، کتابیران  66566511 ـ 021، نوپردازان 66414474 ـ 021، گسترش فرهنگ ومطالعات  انتشارات خدمات
سرشناسه
:
س‍ل‍ج‍وق‍ی ، م‍ح‍م‍د،‏۱۳۴۱ - ‏
فرهنگی کرمان
‏مشخصات نشر
:
کرمان : خدمات فرهنگی کرمان‏،۱۳۹۲.
‏مشخصات ظاهری
:
‏240 ص.
‏شابک
:
978-600-285-051-5

‏وضعیت فهرست نویسی
:
فیپا
‏موضوع
:
شاگردان -- ایران -- فعالیت های فوق برنامه
‏موضوع
:
آموزش و پرورش -- ایران-- فعالیت های فوق برنامه
‏رده بندی کنگره
:
LB 3607/
س8 ف7 1392
‏رده بندی دیویی
:
۳۷۱/۸۹۰۹۵۵
‏شماره کتابشناسی ملی
:
۳۳۸۹۰۷۹
1392
‏عنوان و نام پدیدآور
:
‏فعالیت هایتربیتی - اجتماعیوفوقبرنامه‏/ تالیفسیدمحمدسلجوقی.
 
88794218
ـ 021

   
 

فهرست مطالب
پیش­گفتار........................... 12
مقدمه.............................. 14
بخش اوّل: فعالیّت­های تربیتی- اجتماعی و فوق برنامه
فصل اوّل: مبانی نظری فعالیّت­های تربیتی- اجتماعی و فوق برنامه   19
مفاهیم و تعاریف.................... 19
اهمیّت و ضرورت فعالیّت­های تربیتی- اجتماعی و فوق برنامه   21
اهداف فعالیّت­های تربیتی- اجتماعی و فوق برنامه  24
اهداف فعالیّت­های فرهنگی و هنری در مقطع ابتدایی 25
اهداف ساحت تربیت اجتماعی و سیاسی... 28
مهم­ترین اهداف فعالیّت­های تربیتی ـ اجتماعی و فوق برنامه  29
تفاوت فعالیّت­های فوق برنامه با برنامه درسی مدارس    31
ویژگی­های فعالیّت­های تربیتی- اجتماعی و فوق برنامه    31
پی­نوشت­های فصل اوّل.................. 33
فصل دوّم: اصول فعالیّت­های تربیتی- اجتماعی و فوق برنامه    35
تعریف اصول....................... 35
اصل هماهنگی و تعامل اجتماعی، مدیر، معلمّان و کارکنان مدرسه 36
اصل هماهنگی و همسویی بین خانه و مدرسه   36
اصل هماهنگی و تلفیق فعالیّت­های تربیتی و آموزشی   37
اصل توجه به تفاوت­های فردی دانش­آموزان    38
اصل جامع­نگری و توجه به نیازها.... 39
اصل مداومت در فعالیّت­های تربیتی- اجتماعی وهمکاری و مشارکت 40
اصل تغییر و تحّول در برنامه­های تربیتی- اجتماعی وزمان­شناسی 41
اصل دین محوری.................... 41
اصل انعطاف وپویایی در عین پافشاری بر اصول   42
اصل جذابیّت­بخشی و انتقال میراث فرهنگی    42
اصل کرامت........................ 43
پی نوشت­های فصل دوّم............... 44
فصل سوّم: برنامه­ریزی و ارزش فعالیّت­های فوق برنامه و تربیتی- اجتماعی 45
برنامه­ریزی فعالیّت­های فوق برنامه و تربیتی- اجتماعی  45
عوامل موفقیّت در برنامه­ریزی فعالیّت­های تربیتی- اجتماعی   48
اصول تهیّه و تنظیم محتوای فعالیّت­های تربیتی- اجتماعی 49
نقش و ارزش فعالیّت­های تربیتی- اجتماعی(فوق برنامه)   49
1- کمک به رشد و تکامل اجتماعی و جامعه­پذیری دانش­آموزان  50
2-کمک به رشد و تکامل شخصیّت معنوی دانش­آموزان   51
3-پرورش ارزش­های اخلاقی.............. 52
4-آینده­نگری........................ 52
5-توجه به سلامت روانی............... 53
6-تأمین سلامت دینی و معنوی شاگردان.. 54
7-تکمیل و غنی­سازی برنامه تحصیلی رسمی. 55
8-پیشگیری و کاهش آسیب­های روانی- اجتماعی   56
راهکارهای بهبود تأثیرفعالیّت­های فوق برنامه   57
پی­نوشت­های فصل سوّم................ 58
بخش دوّم: فعالیّت­های اجتماعی و فوق برنامه
فصل چهارم: اجتماع و فعالیّت­های فوق برنامه 61
رشد اجتماعی و فوق برنامه......... 61
تأثیر ارتباط با همسالان........... 62
شاخص­های رشد اجتماعی.............. 63
عوامل مؤثر در رشد اجتماعی........ 64
اجتماع و فعالیّت­های اجتماعی در اسلام 65
نیاز انسان به جامعه و جمعی زیستن. 68
پی نوشت­های فصل چهارم............. 70
فصل پنجم: تربیت اجتماعی وفعالیّت­های فوق برنامه 71
تربیت اجتماعی و فوق برنامه....... 71
تعریف تربیت اجتماعی.............. 73
منظورازتربیت اجتماعی............. 73
اهمیّت تربیت اجتماعی از دیدگاه اسلام 75
پی­نوشت­های فصل پنجم............... 78
فصل ششم: پرورش اجتماعی و فعالیّت­های گروهی افراد     79
نقش فعالیّت­های گروهی در پرورش اجتماعی افراد  79
ویژگی­های فعالیّت­های گروهی و اجتماعی 80
وظایف معلّمان و مربیان در ایجادعلاقه دانش­آموزان به فعالیّت­های گروهی................................... 81
عوامل مؤثر در جذب به فعالیّت­های گروهی و اجتماعی  82
موانع رشد اجتماعی و راه­های مقابله با آن 85
موانع تربیت اجتماعی.............. 89
پی­نوشت­های فصل ششم................ 90
بخش سوّم: نقش عوامل تأثیرگذار مدرسه در رشد وارتقای فعالیّت­های تربیتی- اجتماعی
فصل هفتم: نقش معلّمان در رشد و ارتقای فعالیّت­های فوق برنامه    93
نقش و رسالت معلّم در رشد و ارتقای فعالیّت­های تربیتی- اجتماعی و فوق برنامه............................. 93
نقش و رسالت معلّم از دیدگاه آموزه­های دینی 94
1-دعوت به سوی خدا و تربیت الهی..... 94
2-دعوت به سوی نور و تربیت نورانی... 94
3-دعوت به سوی اصلاح جامعه و تربیت انسان­های صالح 95
4-دعوت به پاکسازی و تربیت اخلاقی.... 95
5-دعوت به سوی علم و دانش و تربیت قرآنی    95
6-نقش الگویی معلم.................. 96
7-نقش راهنمایی و مشاوره............ 97
ویژگی­های معلم در رابطه با فعالیّت­های تربیتی- اجتماعی  98
وظایف معلّمان در رابطه با فعالیّت­های فوق برنامه   99
پی­نوشت­های فصل هفتم............... 100
فصل هشتم: نقش و وظایف مربی و معاون پرورشی در فعالیّت­های فوق برنامه 101
نقش مربی و معاون پرورشی در فعالیّت­های فوق برنامه مدرسه    101
شرح وظایف رسمی مربی و معاون پرورشی مدرسه    104
ویژگی­های مربی پرورشی از دیدگاه قرآن     105
پی­نوشت­های فصل هشتم............... 109
فصل نهم: نقش و وظایف تربیتی مدیر مدرسه در فعالیّت­های تربیتی ـ اجتماعی     111
نقش مدیر مدرسه در فعالیّت­های تربیتی- اجتماعی و فوق برنامه 111
1-مدیر عامل تحقق هدف­های تربیتی. 111
2-برنامه­ریزی فعالیّت­های تربیتی- اجتماعی مدرسه  112
3-هماهنگ­کننده عوامل و فعالیّت­های تربیتی- اجتماعی    113
4-رهبرتربیتی مدرسه............. 114
5-فراهم­سازی زمینه­ها، شرایط و ایجاد فضای تربیتی 115
نقش تربیتی مدیر مدرسه در اسناد، قوانین وآئین­نامه­ها   115
پی­نوشت­های فصل نهم................ 117
بخش چهارم: انواع فعالیّت­های تربیتی- اجتماعی و فوق برنامه
فصل دهم: چگونگی تشکیل کتابخانه مدرسه وکلاس 121
ضرورت تشکیل کتابخانه درمدرسه..... 122
اهداف کتابخانه­ مدرسه............. 123
انواع کتابخانه­های مدارس.......... 123
برنامه­ی ایجاد رغبت به مطالعه و ترویج فرهنگ کتابخوانی 124
طبقه­بندی کتاب­ها در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان    126
پی­نوشت­های فصل دهم................ 127
فصل یازدهم: تشکیل انجمن­ اولیا و مربیان. 129
انجمن اولیا و مربیان............. 129
هدف­های کلی انجمن اولیا و مربیان.. 129
فعالیّت­های انجمن اولیا و مربیان... 130
انتخابات انجمن اولیا و مربیان مدرسه 131
هدف­های انجمن اولیا و مربیان مدارس 132
فصل دوازدهم: انجمن­های مختلف دانش­آموزی.. 133
اهداف انجمن­های دانش­آموزی......... 133
اصول وخطومشی انجمن­ها............. 134
ساختار،تشکیلات و مقرارت انجمن­ها... 134
انواع انجمن­ها و نحوه­ی فعالیّت آن­ها 135
پی­نوشت­های فصل یازده ودوازده...... 141
فصل سیزدهم: انواع تشکّل­های دانش­آموزی و نحوه­ی فعالیّت آن­ها 143
1-شورای هماهنگی تشکّل­های دانش­آموزی. 143
تعریف تشکّل دانش­آموزی............. 144
اهداف تشکّل­های دانش­آموزی.......... 144
فعالیّت­های تشکّل­های دانش­آموزی...... 144
2- سازمان بسیج دانش­آموزی............. 145
اهداف............................ 146
قانون تشکیل و توسعه بسیج دانش­آموزی 146
وظایف سازمان بسیج دانش­آموزی...... 147
مأموریت سازمان بسیج دانش­آموزی.... 148
عرصه­های فعالیّت سازمان بسیج....... 149
3- شورای دانش­آموزی................... 151
تعریف شورای دانش­آموزی............ 152
اهداف شورای دانش­آموزی............ 152
اصول و خط­مشی­های اجرایی........... 153
شرح وظایف شورای دانش­آموزی........ 153
زمان و نحوه انتخابات ............ 154
چگونگی تشکیل جلسات............... 155
پی­نوشت­های فصل سیزدهم............. 156
فصل چهاردهم: تشکیل انواع نمایشگاه­ها.... 157
تعریف نمایشگاه................... 157
اهداف تشکیل نمایشگاه­ها........... 157
اصول برپایی نمایشگاه­ها........... 158
چگونگی تشکیل نمایشگاه............ 159
تأثیرات تربیتی نمایشگاه.......... 160
انواع نمایشگاه­های دانش­آموزی...... 160
نمایشگاه خط، طراحی و نقاشی....... 160
انواع نمایشگاه­های مختلف نقاشی مدارس 161
نمایشگاه کتاب و کاردستی.......... 161
نمایشگاه کلکسیون­ها، روزنامه دیواری 162
نمایشگاه کارهای هنریو انواع سنگ­ها 163
پی­نوشت­های فصل چهاردهم............ 164
بخش پنجم: انواع فعالیّت­های فرهنگی و هنری مدارس
فصل پانزدهم: مسابقات و جشنواره­های فرهنگی و هنری مدارس   167
تعریف مسابقات فرهنگی و هنری...... 167
اهداف مسابقات فرهنگی و هنری...... 168
اصول وسیاست­های برگزاری مسابقات... 169
کارآمدی و اثربخشی مسابقات فرهنگی و هنری 170
انواع مسابقات فرهنگی و هنری...... 172
شرایط و ضوابط عمومی شرکت­کنندگان.. 172
سطح برگزاری مسابقات.............. 173
پی­نوشت فصل پانزدهم............... 174
فصل شانزدهم: صندوق پاسخ به سؤالات و روزنامه دیواری  175
صندوق پاسخ به سؤالات دانش­آموزان... 175
شیوه­های ارتباط با نوجوانان....... 175
آثار تربیتی استفاده از صندوق مکاتبات    176
اهداف صندوق پاسخ به سؤالات........ 177
روش­ها و اقدامات لازم.............. 177
روزنامه دیواری....................... 178
تعریف روزنامه دیواری............. 179
اهداف روزنامه دیواری............. 179
اصول تهیّه روزنامه دیواری......... 180
انواع روزنامه دیواری مدارس....... 180
روزنامه دیواری کلاس............... 181
روزنامه دیواری مدرسه............. 181
 روزنامه روزنامه­ها............... 183
پی­نوشت­های فصل شانزدهم............ 184
فصل هفدهم: تئاتر و نمایش در مدرسه...... 185
ضرورت و کاربردهای تئاتر کودکان... 185
تعریف نمایش دانش­آموزی............ 187
ویژگی­های نمایش صحنه­ای(ویژه مدرسه) 187
نمایش عروسکی..................... 188
ویژگی­های نمایش عروسکی............ 188
نمایش خلّاق........................ 189
معیارهای انتخاب فعالیّت نمایشی.... 189
موضوع ومتن نمایش­نامه کودکان و نوجوانان  190
ویژگی­های مربی نمایش کودکان و نوجوانان   190
آثار تربیتی وآموزشیتئاتر کودک.... 191
پی­نوشت­های فصل هفدهم.............. 192
فصل هجدهم: بازدید، گردش علمی و اردو.... 193
بازدید و گردش علمی................... 193
تعریف بازدید..................... 193
اهداف بازدید..................... 194
انواع بازدید..................... 194
اصول حاکم بر اردو و بازدید....... 196
اقدامات لازم برای برنامه­ریزی بازدید 197
اردوهای دانش­آموزی.................... 197
تعریف اردو....................... 198
اهداف اردو....................... 198
انواع اردو....................... 199
مراحل برنامه­ریزی اردو............ 201
برنامه­ریزی قبل از اردو........... 201
برنامه­ریزی در حین اردو........... 202
برنامه­ریزی بعد از اردو........... 204
روش­های تربیتی اردو............... 204
پی­نوشت­های فصل هجدهم.............. 206
بخش ششم: سازمان­ها، نهادها ومراکز مرتبط با فعالیّت­های تربیتی- اجتماعی
فصل نوزدهم: سازمان دانش­آموزی و فرهنگ وارشاد اسلامی  209
سازمان دانش­آموزی..................... 209
تعریف سازمان دانش­آموزی........... 209
اهداف سازمان دانش­آ­موزی........... 209
اصول حاکم برسیاست­ها،فعالیّت­ها و برنامه­ها 210
وظایف سازمان دانش­آموزی........... 211
اساسنامه سازمان دانش­آموزی........ 211
گروه­های تشکیلاتی سازمان دانش­آموزی. 212
مربیان گروه­های تشکیلاتی پیشتازان و فرزانگان   213
شرح وظایف مربی تشکیلات............ 213
آرمان سازمان دانش­آموزی........... 215
فرهنگ و ارشاد اسلامی.............. 215
اهداف فرهنگ و ارشاد اسلامی........ 215
وظایف فرهنگ وارشاد اسلامی......... 215
سازمان­های وابسته به فرهنگ وارشاد اسلامی  216
فعالیّت­های فرهنگی وهنری و اجتماعی. 216
فصل بیستم: کانون­های فرهنگی و تربیتی­وکانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان217
کانون­های فرهنگی و تربیتی دانش­آموزان.. 217
اهداف کانون­ها.................... 217
شیوه­ی تأسیس کانون................ 217
اهم برنامه­ها و فعالیّت­های کانون... 218
برنامه جوانه­ها................... 218
برنامه اعضا...................... 219
برنامه جوانان.................... 219
برنامه­های عمومی و کلی............ 220
کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان... 220
وظایف کانون پرورش فکری........... 221
فعالیّت­های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان 221
تولید سرگرمی­های سازنده........... 221
کانون زبان ایران................. 222
مرکزآفرینش­های ادبی و هنری........ 222
مرکز نجوم کانون.................. 222
کتابخانه و انتشارات کانون........ 222
فصل بیست و یکم: پیشاهنگی و هلال احمر.... 225
ظهور پیشاهنگی درجهان و ایران......... 225
اصول و مبانی جهانی پیشاهنگی...... 225
مراحل مختلف سنین پیشاهنگی پسران و دختران 226
تشکیل مراحل مختلف پیشاهنگی....... 226
سازمان جمعیت جوانان هلال احمر......... 226
تاریخچه هلال احمر................. 226
تعریف و اهداف.................... 227
اصول اساسی صلیب سرخ و هلال احمر... 228
فلسفه وجودی و مأموریت سازمان جوانان هلال احمر 229
برنامه جوانان صلیب سرخ و هلال احمر 229
عضویت در سازمان جمعیت جوانان هلال احمر   230
وظایف سازمان جوانان هلال احمر..... 231
پی­نوشت­های فصل نوزده، بیست و بیست ویک    233
فهرست منابع و مآخذ................. 235